Komponera bilden för bästa resultat

Båt och hamn (Foto: Kim Sanfridsson)
Båt och hamn (Foto: Kim Sanfridsson)

Då var det dags för lite fototips igen och då med fokus på det som kallas för bildkomposition. Det är grunden för en lyckad bild oavsett om det är porträtt, arkitektur eller dokumentärfoto. Det är bildens komposition som bjuder in betraktaren. Är kompositionen dålig så bläddrar man snabbt förbi bilden och glömmer bort den medan en komposition som öppnar upp och förmedlar spänning kan kommas ihåg en livstid. Så här berättar Wikipedia om bildkomposition:

Inom bildkonsten talar man ofta om bildkomposition. Det är läran om hur man i en bild komponerar olika delar för att de tillsammans i samverkan ska bilda en helhet. Upprepningar av olika objekt, linjer och färger ger en rytm i bilden och fångar betraktaren. Ett sätt att lyckas med en bra bildkomposition är att fånga de här upprepningarna. – Wikipedia

De flesta av oss har haft bild när vi gick i skolan där vi fick lära oss komposition av bilder. Många av de tips och hjälpmedel som finns inom måleri och tecknande som till exempel gyllene snittet kan vi använda i fotografering. För foto är inte så annorlunda för här arbetar vi med att måla med ljus. De flesta av oss har kommit i kontakt med detta men om ni är som jag lämnade ämnet inte mycket till avtryck. Så en liten uppdatering kan nog inte skada. En del brukar kalla detta för regler men tänk inte på det sättet ut se det verktyg på samma sätt som snickarens tumstock. Det går att bygga ett hus med bara ögonmått, men frågan är om det är snyggt.

Gyllene snittet

Gyllene snittet är ett av flera viktiga hjälpmedel i fotograferingen (om vi bortser från ljusmätare och exponeringsautomatiken i kameran. Med hjälp av det gyllene snittet kan bilden förmedlea dramatik, lugn och jämvikt. Gyllene snittet har en lång historia som sträcker sig till när människan började med stora byggnadsverk under antiken och längre tillbaka. Ser vi till pyramiderna ligger vinklarna på dem nära gyllene snittet och även grekiska byggnadsverk. Fast förmodligen kände inte den tidens arkitekter till begreppet utan man utgick ifrån vad som ögat gillade. Åker vi framåt i tiden och landar i medeltidens Europa så har det gyllene snittet fått ett stort genomslag i arkitektur och framförallt i katedralbyggandet. Även inom konsten återkomer förhållandet och några av de mest kända är Leonardo da Vincis målningar och teckningar. Gyllene snittet är ett uttryck för förhållande mellan två sträckor. Och beskrivs i följande figur:

gyllenesnitt
Modellen kan avändas för ett förhållande mellan olika stora grupper, föremål men ocks avvägning mellan olika objekt i ett foto. Genom att placera det som är viktigt i ruta B och det som är mindre viktigt i ruta A åstadkommer vi en bra avvägning i bilden. Den här modellen går också lika bra att använda när man tar porträttfoto (jämför med bilden av Mona Lisa nedan).

Mona Lisa (Foto: Juan ángel Paniagua Sánchez/Wikipedia Creative Commons 2.5)

Mona Lisa (Foto: Juan ángel Paniagua Sánchez/Wikipedia Creative Commons 2.5)

Tredjedelsregeln

Bild med rutnät (Foto: Kim Sanfridsson)

Bild med rutnät (Foto: Kim Sanfridsson)

En av de absolut enklaste reglerna för komponering av en bild är att använda sig av tredjedelsregeln. Den bygger på att man tänker sig ett fiktivt rutnät bestående av nio lika stora rutor som läggs över bilden. När man sedan komponerar bilden ska man försöka placera motivets viktigaste del antingen i skärningspunkterna eller efter någon av linjerna. Med andra ord ska huvudmotivet aldrig vara direkt i mitten av bilden. Tar du ändå en bild där kompositionen blir fel behöver du inte gråta utan oftast går det att rädda i det digitala (och även analoga) mörkrummet.

I exemplet nedan kan du se att huvudmotivet är i mitten av bilden och därmed ger fel intryck. Med ett enkelt grepp med skärverktyget i Lightroom så hamnar huvudmotivets vänstra öga i högra övre krysset. För att bildens proportioner ändå ska stämma så skärs övriga delen av bilden bort. I den nedre bilden kan du se resultatet efter beskärningen, klart bättre bild som lockar betraktaren att se bilden.

Tredjedelsregeln (Foto: Kim Sanfridsson)

Tredjedelsregeln (Foto: Kim Sanfridsson), övre bilden är obeskuren och den nedre är resultatet efter beskärning.

I många systemkameror kan du aktivera ett rutnät redan i sökaren för att lättare kunna komponera bilden vid fotograferingsögonblicket. Aktivera det så har du en bra hjälp för att få till snyggare bilder redan i kameran. Läs mer i manualen för att göra detta.

Förenkla bilden

Friläggning av motiv (Foto: Kim Sanfridsson)

Friläggning av motiv (Foto: Kim Sanfridsson)

Kameran är inte alltid snäll, den ser allt det som vi själva inte lägger märke till. Vem har inte råkat ut för att bilden man tagit innehåller saker man inte ens visste fanns där när man tog den? Det finns lite olika sätt för att undvika problem som dessa:

  • Gå närmare, isolera motivet från omgivningen!
  • Stor bländare för att tappa skärpa i bakgrunden (friläggning av motivet)

När du gör bilden enklare så kan man som betraktare fokusera på det som är viktigt i bilden. Annars är det lätt att blicken flackar runt och fastnar på oväsentligheter.

Använd linjer i bilden

Linjer som strålar framåt (Foto: Kim Sanfridsson)

Linjer som strålar framåt (Foto: Kim Sanfridsson)

Ett sätt att få till kompositionen i bilden är att utgå från de linjer som finns i motivet. Låt linjerna sammanstråla till ett ställe, det gör att blicken automatiskt söker sig till just den punkten. Jag gissar på att du kanske sett alla bilder av bryggor, järnvägsspår och vägar som leder ögat långt in i bilden. Det behöver inte vara extremt tydliga linjer som bilden ovan är exempel på. I bakgrunden är det två linjer som nästan följer tredjedelslinjerna samt fönstren på sidorna som leder blicken till mitten.

Horisonten

Horisonten är placerad utefter övre tredjedelen (Foto: Kim Sanfridsson)

Horisonten är placerad utefter övre tredjedelen (Foto: Kim Sanfridsson)

Bildens horisont är viktig att placera på rätt ställe i bilden. Normalt sett finns det två platser att förlägga den på. Antingen efter nedre tredjedelslinjen eller översta tredjedelslinjen. De olika alternativen ger olika intryck beroende på motivet. Försök att lägga horisonten utefter linjerna så den blir plan. Vrider du horisonten tappar du harmonin i bilden men du kan vinna energi och skapa intresse. Dock är det få bilder som blir bra med en vriden horisont.

Avslutningsvis

Studera andras bilder, vad gör att du tilltalas av dem? Är det komposition, placering av motiv, färger eller något annat? Försök att härma andra, prova nya vinklar och andra motiv än du är van. Se om du kan hitta en egen stil för dina bilder, när du väl gör det har du också blivit bekväm med fotograferandet. Be gärna andra att titta på dina bilder som inte är familj, låt dem få ge kritik (både positiv och negativ) för att du ska kunna utvecklas.

Fotografer bryter mot alla regler vad gäller komposition, ljussätning, exponering, motiv och egentligen allt. Dock är det viktigt att veta vilka regler du bryter för att förså varför bilden blev bra. Gå ut, utmana dig själv att ta spännande bilder utomhus nu när snön har fallit i stora delar av landet.

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailby feather

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *